torsdag 13. mai 2010

Eksamen og eksamensfeiring unnagjort.



I går tok jeg min siste eksamen på bachelorstudiet, og det var en nervepirrende dag. Vi møtte opp kl. 8.15 og fikk utlevert oppgaven. Deretter fikk vi 20 minutter til å forberede oss og gjøre oss opp noen tanker om hvilke tester vi ville utføre og liknende før vi ble tatt med til klinikken og plassert utenfor hvert vårt rom. Vi fikk 10 minutter på hver post, og dette er omtrent hvordan det gikk for seg:

1. Måle styrken i to briller og sammenlikne med utgitt info: fikk litt småpanikk da bjellen ringte og vi skulle sette i gang, men jeg fikk målt begge brillene og tror jeg kom frem til en grei konklusjon.
2. Se på en pasients ytre øye: jeg var litt mer rolig ved denne posten og tror jeg fikk sett og beskrevet det jeg skulle.
3. Finne brillestyrken til en pasient: jeg slet litt da jeg satte i gang, for jeg så lite/ingenting med den objektive metoden, men pasienten ga klare svar, så jeg fikk et godt resultat (og håper det stemmer med det lærerne har funnet på ham).
4. Oftalmoskopi med VOLK-linse (se inni px øye): presterte å klargjøre undersøkelsen av motsatt øye av det som ble angitt, men sensor fikk meg på rett spor. Tror jeg fikk sett det jeg skulle, og det virket som jeg svarte godt på spørsmålene. Glad jeg kjente igjen tilstanden!
5. Testing av samsyn: Her ble det nerver igjen. Pasienten hadde litt av hvert, og jeg ble ganske satt ut av motiliteten (en test der man undersøker øyebevegelsene i ulike retninger) der jeg fikk utslag jeg ikke har vært borti før. Deretter ble jeg stående litt fast, men tror jeg svarte nogenlunde greit på spørsmålene.

Alt i alt hadde jeg ganske flaks med tilfellene/oppgavene jeg fikk på eksamen, og det ble ingen gråting! Derfor er jeg ganske fornøyd, men veldig spent på hvordan det har gått (spesielt på siste post).

Resultatet kommer antakelig neste uke. Spennende! På kvelden ble det feiring med dansing på byen. Godt å få rørt litt på kroppen igjen :)

2 kommentarer:

Karen sa...

Grattis med overstått! jeg har trua. Hold oss oppdatert!

Camilla sa...

Takk takk :) Skal gjøre det! Var på jobbintervju i dag også, så hvis det blir ja fra dem, hører dere nok om det og! ;)