onsdag 5. august 2009

Ulike gateinnslag


Dagens, og mange andre dagers, lunsjpause-underholdning var Redd Barna-ververne utenfor ICA-butikken på andre siden av Lille Grensen. Mens jeg nøt frisk frukt og et rundstykke, fulgte jeg fascinert med på de tre personene som med stor iver prøvde å verve flere givere til organisasjonens arbeid. De besitter en utrolig utholdenhet, og jeg kan ikke skjønne annet enn at de må være sterke personer som tåler å bli avvist så mange ganger i løpet av et relativt kort tidsrom.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg aldri stopper frivillig opp og hører på hva "sånne mennesker" har å si, men de har klart å lure meg delvis inn i nettet sitt et par ganger. Selvfølgelig er det flott at noen kjemper for andres rettigheter så åpenlyst, men det er også en smule irriterende (dessverre) at noen kaster seg over deg der du går i ro og fred i egne tanker.

Det gjelder ikke bare ververne, men også tiggerne, rose-"utdelerne" (som krever penger etter du har mottatt rosen) og flyers-utdelerne, gateselgerne og alle andre som står på hvert gatehjørne i Oslo by. De benytter alle tenkelige metoder for å huke tak i folk, og dette er noe av det jeg studerer i min halvtimes lange lunsjpause. 

   
Irriterende innslag i bybildet

Du har dem som prøver å vinne folk over med sjarm og overdreven bruk av kroppsspråk. De flørter, slår ut med armer, bukker og hiver seg rundt. Noen går til og med så langt som å berøre deg i form av en arm over skulderen din eller liknende. Og så har du de som sirkulerer rundt deg og prøver å fange eller sperre deg inne slik at du ikke har sjans til å komme løs før du går med på å ta imot informasjon. For ikke å snakke om når flere samler seg rundt deg i en sirkel der alle skal prøve å overtale deg. Dette er kun noen få av mange teknikker. Om alle er effektive og spesielt godt mottatt av publikum er uvisst, men de benyttes til alle døgnets tider.

 
Trivelige innslag i bybildet

Til deres forsvar, kan man jo si at noen faktisk blir medlemmer, tar i mot flyers og får glede av det som står på dem eller får kjøpt seg noe fint eller morsomt mens de går nedover gaten. Og det finnes morsomme og sjarmerende innslag som mannen med dukke-showet, buttonsbodene og enkelte gatemusikere. Spesielt har jeg respekt for =Oslo-selgerne! Likevel foretrekker jeg personlig å få gå i fred.

Tre av fire bilder er hentet fra http://www.mamut.net/meridianfoto/subdet282.htm

Ingen kommentarer: