søndag 13. september 2009

Buss for tog



På vei til jobben i dag tok jeg, som vanlig, toget mot Oslo. Dessverre var det ikke like enkelt som ellers. Det var nemlig satt opp buss for tog fra Mjøndalen til Gulskogen stasjon, noe som vanligvis går smertefritt, men som skar seg i dag. Bussen sto klar på Mjøndalen, og bussjåføren geleidet oss inn i to busser; en som skulle direkte til Oslo S, og en mer lokal som skulle til Gulskogen og videre. Jeg tenkte at det var greit å ta den sistenevnte i og med at jeg skulle til Nationaltheateret, og bussjåføren nikket da jeg ga beskjed om hvor jeg skulle.

På Gulskogen, derimot, sto det ikke noe tog klart til å ta oss videre. Ca 5 minutter senere dukket det opp et tog, og jeg satte meg inn. Da det hadde gått ca 10 min uten at toget hadde rørt på seg, gikk jeg og spurte to konduktører om når toget skulle gå og fikk beskjed om at det ikke skulle gå før om 30 min, som rutetabellen for det toget tilsa. Men hvor ble det da av det toget som fulgte rutetabellen for det toget jeg tok fra Kongsberg? Hadde det kjørt fra meg, eller skulle det aldri gå fra Gulskogen?! Skulle jeg egentlig ha tatt direktebussen til Oslo?

På vei hjem igjen, etter jobb og deretter en veldig hyggelig dag med min gode venn Fredrik, bød nok en gang "buss for tog" på et problem, men heldigvis ikke for meg. Det var satt opp en som gikk direkte til Kongsberg, og en som blant annet skulle innom Hokksund fra Gulskogen stasjon. En stakar hadde gått på feil buss, og da vi kom til Hokksund, der han skulle av, måtte han løpe frem til bussjåføren og få ham til å stoppe midt på veien for å slippe ham av.

To hendelser på grunn av samme underliggende årsak, gir meg grunner til å tro at det kan være behov for noen...

...tips til NSB:
- Gi bedre informasjon til deres reisende!
- Vær nøye med å forklare hvilke alternativer de reisende har, og hvor alternativene fører dem!
- Ikke sett opp buss for tog uten å ha et tog klart der bussen slipper folk av igjen...

4 kommentarer:

Unknown sa...

ah, typsik nsb. for noe rot! glad det ikke er nsb i england. :p

Camilla sa...

Ja, det kan man si..

Hvordan går det forresten i det store utland?

Unknown sa...

reiser ikke før 21 september. :) så vi får se! :D

Camilla sa...

Åja, daså :) Da får du ha lykke til og kose deg når du reiser da! =)