torsdag 23. april 2009

Epiretinal fibrose


Solen skinner, gatene feies, iskrem spises og for de som har muligheten til det, kjøres det rundt uten tak på bilen =) Våren kommer - HURRA! Jeg benytter muligheten til å nyte middagen på verandaen i solen, og det er herlig!


Mobilbilde med litt dårlig kvalitet, men hvem bryr seg - det er sol ute! =) Dette er forresten de nye, SVÆRE, Bruuns Bazaar brillene mine..

I dag fant sjefen min et ganske interessant tilfelle i en av kundene han tok synsundersøkelse på. Han hadde nemlig epiretinal fibrose. Det vil si at det er oppstått en arrdannelse over skarpsynsområdet, makula (fovea), som gjør at synsskarpheten, visus, svekkes. Dette kan heldivis opereres slik at man får synet tilbake omtrent så godt som det var, og det er ikke en hastesak. Sjefen min fryktet at det var noe som heter aldersrelatert makuldegenerasjon, AMD, da han undersøkte, men øyelegen vi har hos oss, konstaterte at det heldigvis var mindre alvorlig. 

      
Normal fundus

Epiretinal fibrose

Operasjon av Epiretinal fibrose der arrdannelsen (membranen) fjernes

Jeg fikk lov til å være med da de pratet med øyelegen og vurderte fundusbildene (bilde av netthinnen), og det var spennende å se og få ting forklart =)

Dette har med andre ord vært en god dag, både på jobb og hjemme!

17 kommentarer:

sverre sa...

Hei Camilla.

Det var mitt øye!! Jeg har sjekket litt på nettet for å finne ut mer om hva dette er og da fant jeg bloggen din. Det er første gang jeg er definert som et interessant tilfelle, det kan jeg leve med. Og siden du studerer på Kongsberg, Gunnar Horgen er en gammel kamerat, hils ham fra meg. Du kan fortelle ham om "tilfellet"
Nå har jeg ny time på torsdag, vi sees kanskje?

God helg og hilsen Sverre

Camilla sa...

Så moro at du fant det! Håper ikke du ble fornærmet av kallenavnet.. Det var det beste jeg kunne komme på da jeg skrev det. Vi sees helt sikkert på torsdag, jeg jobber hver dag, mandag-fredag.

Jeg skal prøve å huske hilse ham neste gang jeg ser ham, men det er nok en stund til.

God helg =)

Sølvreven sa...

Fornærmet?, "et interessant tilfelle" må jo være et kompliment, selv om det bare gjelder ett øye.

Camilla sa...

Jeg syntes det var veldig spennende i alle fall, så det er ikke regnet som noe annet enn et kompliment.

Anonym sa...

Hehe.. er på jobb og googler "epiretinal fibrose", så dukker Camilla opp på skjermen. Hehehe. Takk for informasjonen. ;) Håpa du har ein fin sommar. Ser deg snart i Frogs.
-Mari.

Sverre sa...

Hei

Nå er jeg operert. Så det tok 7 måneder å komme helt fram i køen.
Operasjonen gikk kjempebra, men hvor mye det hjelper gjenstår å "se". Skal på sjekk hos Øritsland den 10.

Camilla sa...

Oj, såpass lenge. Godt du endelig nådde frem da! Håper det hjelper!

Odd sa...

Hei, jeg heter Odd og søker litt rundt på epiretinal fibrose, og da dukker Camilla opp helt på topp. Jeg har også denne sjeldne sykdommen og prøver å finne ut litt rundt dette med operasjon. Kunne vært interessant å høre om Sverre har blitt bedre, hvor han ble operert, om det var på begge øynene osv.

Camilla sa...

Hei Odd. Jeg jobber dessverre ikke på den samme plassen lenger og har dermed ikke møtt Sverre etter han ble operert. Det er vanskelig for meg å si hvordan det er gått med ham, men såvidt jeg vet, er det en forholdsvis enkel operasjon, og resultatet er som regel godt. Jeg husker ikke så mye av detaljer da det er lenge siden jeg hadde denne kunden, men hvis du tar kontakt med Optikus Synsam, kan du høre med de som jobber der om hvor de henviser for operasjon.

Lykke til! Håper alt ordner seg for deg!

Odd sa...

Takk skal du ha. Gjennom snart et år har jeg klart å oppspore 3 personer som har blitt operert for epiretinal fibrose, alle med ikke alt for godt resultat. Derfor ble jeg nysgjerrig på hvordan det gikk med Sverre. Jeg sjekker videre. Jeg ble også henvist av optiker, som trodde det var AMD. Epiretinal fibrose var et ukjent begrep.
Fortsatt god sommer.
Odd

Camilla sa...

Vi får håpe det har gått bra med ham og at det gjør det for deg også! God sommer til deg også.

Sverre sa...

Forsøkte å svare Odd direkte men det gikk ikke.
Ja, operasjonen var helt grei og jeg ble litt bedre. Men jeg har fått grå stær, noe som følger av operasjonen. Grå stæren opereres på tirsdag, 19. oktober. Først når dette er over vet jeg hvor vellykket det har vært.

Odd sa...

Ser at Sverre har vært innom bloggen din igjen og at han har forøkt å få tak i meg. Det hadde vært fint å snakke med han. Mitt telefonnummer er 22104229/ 95893800
e-post odd@oddastri.com. Fint at operasjonen har gått bra, det gjør det sikkert også med grå stær operasjonen i dag (!) også. Ser frem til å høre fra deg, Sverre.
Odd

Camilla sa...

Det gleder meg å se at bloggen min har vært til hjelp! Håper dere kan lære av hverandres erfaringer og at det går bra med dere begge!

Aase Lyngvær Hansen sa...

Hei. Jeg har også hatt denne operasjonen. Fascinerende å ligge på operasjonsbordet og se silhuetten av pinsetten som fjernet arrvev. Under operasjonen ble det også bruk en blå fargevæske for at arrvevet skulle bli mer synlig på netthinnen. Med andre ord, vakkert skyggeteater. Men en ting lurer jeg på: Glasslegemet blir jo fjernet under operasjonen og erstattes med saltvannsoppløsning. Kommer jeg til å gå med kunstig saltvannsoppløsning i det ene øyet resten av livet, eller vil det etterhvert danne seg ny væske?? Ellers, takk for en interessant blogg som var nyttig for meg som akkurat er operert.

Camilla sa...

Nok en gang må jeg si at jeg er veldig glad for at bloggen min er til hjelp! Spennende å høre om din opplevelse under operasjonen, Aase. For å svare på spørsmålet ditt: Produksjonen av glasslegemet (corpus vitreum) er stillestående i motsetning til væsken foran iris (regnbuehinnen) som hele tiden fornyes. Glasslegemet består hovedsaklig av vann (98-99%), salter og noen andre celler og fibre (se wikipedia hvis du vil lese mer). Med andre ord er væsken du har fått som ersatning, veldig lik, og du vil ha denne i øyet resten av livet.

Aase sa...

Takk, Camilla. Da lærte jeg enda noe nytt. Synes det opererte øyet kjennes litt større og hardere ut enn det andre, så kanskje har jeg fått mer væske inn i øyet enn jeg hadde før. Får spørre legen om det når jeg skal inn på kontroll. Uansett, bloggen din var til hjelp, ja. Takk skal du ha! :)