mandag 23. februar 2009

Hvor skal man starte..?


Mens jeg sitter på rommet under et teppe med en tekopp og telys ved min side og leser i Valeurs bok, begynner tankene å svirre. Jeg legger spesielt merke til et avsnitt på side 128:

"Og ingenting blir renere. Verden blir skitnere for hver dag som går. Bilkøene lengre. Veiene bredere, mer asfalterte. Smogen over byene tykkere. Flere og flere fabrikker bygges. Kullkraftverk. Kunstgressbaner. Ingenting er rent lenger. Enten er det skittent, eller så er det falskt". Senere (på side 149-150) sier Steffen: "Jeg begynte å tenke på søppel som fremtidens arkeologi. Tenk deg hvor fett det må bli for arkeologene i år 3000 å finne søppelplass etter søppelplass".

Steffen tar sin del av ansvaret og skal leve miljøbevisst på luksushytten i Buskerud. Selv om jeg vil påstå at det foreløpig ikke har gått så veldig bra, så er jeg ganske imponert over initiativet og engasjementet. Hvor skal man starte hvis man vil redde verden..? Jeg prøver selv å huske på å skru av lyset etter meg, sortere avfall, ikke kaste avfall i naturen, ikke dusje så varmt, ta med sekk eller nett når jeg handler og liknende, men det er ikke så lett å være miljøbevisst i dagens samfunn.. Jeg skal heller ikke påstå at jeg er blant de mest bevisste. Det er ofte fristende å se på TV hvis man kjeder seg, skru opp varmen siden man likevel ikke betaler for strømmen og kjøpe ting man egentlig ikke har bruk for som bare blir liggende og støver bort. Og hva i all verden skal man gjøre for å hindre at det stadig vekk produseres ubrukelige ting og forbruksvarer, at veiene bygges ut og at betongblokker popper opp i tide og utide for å gi rom for mer shopping og leiligheter. Vi er blitt alt for glade i luksus og god plass rundt oss til å kunne dele litt og bruke ting om igjen. Mormor og de åtte ungene klarte da å bo mange sammen.. I dag har til og med studentene eget bad (deriblant undertegnede)..

Nei, det er ikke så lett å endre på samfunnet for en stakkar, men Steffen skal jammen ha "creds" for at han prøver, selv om han ikke alltid gjennomfører planene og at denne karakteren er oppdiktet og lever i en bok (...?). Inspirerende. Anbefalt litteratur, og ikke bare fordi den handler om miljø.

Ingen kommentarer: