lørdag 21. mars 2009

"Sicko"



Jeg har nettopp sett filmen "Sicko" av Michael Moore som jeg kjøpte for en stund siden. Dokumentaren handler om USAs helsevesen og sammenligner dette med helsevesenet i land som England, Frankrike, Canada, Cuba osv. Dokumentaren er helt klart satt på spissen og bringer frem alt som er dårlig i USA og alt som er godt i de andre landene, og jeg er antakelig en smule naiv, men jeg har virkelig ikke ord til å beskrive håpløsheten i situasjonen!

Han beskriver hvordan forsikringsselskapene gang på gang nekter å støtte behandling fordi de ikke ønsker utgiftene behandlingene vil føre til, og hvordan de bevisst leter etter ting som kan føre til avslag på søknader. Datteren til en kvinne får 40 i feber en dag, og moren bringer henne til et sykehus for behandling, men forsikringsselskapet sier at hun må bringe henne til et annet sted som selskapet styrer (eller noe i den duren) for at de skal dekke det. Datteren nektes derfor behandling på dette sykehuset, og moren kastes ut når hun kjemper fordi hun ansees som en trussel. Innen de når frem til neste sted, får datteren hjertestans og dør ikke lenge etter... 

Dette er bare ett eksempl. En annen får kuttet av to fingre i en ulykke og må velge om han vil betale 60 000 dollar for å få sydd på plass langfingeren eller 12 000 dollar for ringfingeren. En tredje får ikke forsikring til å dekke en operasjon fordi hun tidligere har hatt en soppinfeksjon som hun ikke har fortalt om til selskapet. Absurd!

Jeg har ikke ord. Jeg er bare glad jeg bor i Norge.

Se filmen! Det var alt for i dag.

2 kommentarer:

Sigrid sa...

Moore hadde faktisk filma i norge og, men kutta det vekk fra filmen fordi vårt system e alt for absurb for amerikaneran - dem ville trudd det va funne opp. Så det sei litt om systemet der.. va vesst så vidt England og Frankrike fikk være me og. Sykt!

Camilla sa...

Ja, jeg så det.. Jeg kan ikke skjønne at USA som er så stort og har så stor innflytelse på resten av verden kan ha et så dårlig helsetilbud.