mandag 16. mars 2009

Syn og salg.


I dag solgte jeg en Lindberg Spirit med fargeskiftende, progressive glass til en mannlig TV-kjendis (jeg kan dessverre ikke si hvem pga taushetsplikten..). Brillen kom tilsammen på ca 10 000 kroner. Det var en rimelig god følelse, for det er ikke hver dag jeg selger såpass kostbare briller. Nå er jo progressive i utgangspunktet dyrere, men jeg er likevel fornøyd med dagens økonomiske innsats!

Eksempel på Lindberg Spirit

Jeg fikk også vært med på to observasjoner. Den ene kunden var svært bestemt på hvilken korreksjon han mente han skulle ha (selv om det viste seg å være litt annerledes), og den andre kunden hadde problemer med tørre øyne pga tette meibomske kjertler (tårekjertler) og har også vært gjennom en virusinfeksjon som optiker fremdeles så litt rester av (med spaltelampen så han hvite blodlegemer som lå på hornhinnen, noe som tyder på at infeksjonen fremdeles bekjempes, men da går mot slutten). 

På torsdag fikk jeg forresten se kjernekatarakt (grå stær i senter av øyelinsen) med oftalmoskop under en observasjon. Spennende! =) Det er selvsagt ikke like hyggelig for kunden da det reduserer synsskarpheten, men heldigvis for denne kunden hadde hun det foreløpig i liten grad (og etter hvert som det blir verre, kan det opereres bort).

Det så ikke slik ut med oftalmoskop, men dette var det beste bildet jeg klarte å finne på nett. Det ser slik ut med spaltelampe. I oftalmoskop ser det ut som en liten sort prikk midt i linsen mot rød bakgrunn (netthinnen).


Det skjedde ikke så mye mer spennende på jobb i dag, og jeg fikk ikke tatt noen synsundersøkelser selv, men vi krysser fingrene for morgendagen!


2 kommentarer:

Panserlugg sa...

ooh, kjendis og greier! Nice! ;D Vi får visst en del kjendiser på jobben vi også men jeg er så dårlig på å kjenne dem igjen at jeg aldri merker det. :(

Camilla sa...

Hehe, er dårlig på det selv.. Jeg syntes bare han så kjent ut, og så måtte jeg spørre en av de andre om han har vært på TV, og det har han :p